[vc_row][vc_column width=”3/4″][vc_single_image source=”featured_image” img_size=”full”][vc_custom_heading text=”Feedback is een cadeau!” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]Toch geef je mensen vaker een cadeau dan je denkt…
Feedback is namelijk een cadeau – het biedt jezelf en een ander een kans om te leren. Feedback helpt ons om te begrijpen hoe anderen ons zien. Het kan onze zelfperceptie veranderen. Het kan ook helpen om nieuwe actiepunten of ander gedrag te inspireren dat we anders niet zouden overwegen.
We kennen twee soorten feedback
Positieve feedback – feedback waarmee we erkenning of waardering willen uiten voor bepaalde acties of gedrag
Positieve feedback kan ons zelfvertrouwen en ons gevoel van eigenwaarde een boost geven.
Deze feedback kunnen we geven om positief gedrag te versterken; gedrag dat we graag meer willen zien. Het kan een ‘pluim’ zijn en het helpt om goede prestaties en wenselijk gedrag op peil te houden.
Kritische feedback – feedback waarmee we bepaalde onjuiste acties of ongepast gedrag willen corrigeren of bespreekbaar maken.
Kritische feedback kan van cruciaal belang zijn om onze prestaties te verbeteren en is gericht op verbetering of ontwikkeling.
Feedback is informatie
Het bestaat uit meningen en aanbevelingen van anderen die ons op een presenteerblaadje worden aangereikt. Feedback informeert ons over het effect dat ons gedrag heeft op anderen. Het kan ons ook helpen om een objectieve inschatting te maken van hoe we op een bepaald vlak functioneren.
Zeg eens ‘dank je wel’
Feedback kan in ontvangst worden genomen met een eenvoudig “Dank je wel”. Het behoeft geen uitgebreid “Oooh…. jeee… maar eh…………………………………………………………………. “. Minstens zo belangrijk is het onderkennen van de feedback voor onszelf, de tijd nemen om te luisteren naar dit cadeau dat we krijgen: “Heb ik echt gehoord wat de ander heeft gezegd?”, “Begrijp ik het goed?
Maak het niet te gek
Probeer het evenwicht te bewaren tussen positieve en kritische feedback.
Als we alleen maar complimenten geven, verliezen ze doorgaans hun bijzondere waarde en hebben ze minder effect. Als we alleen maar suggesties ter ontwikkeling geven, kunnen we negatief en muggenzifterig overkomen. Mensen schakelen soms ook af als ze voldoende kritische feedback hebben gekregen.
De 5 ‘landingsfases’ voor feedback
We kunnen er pas vanuit gaan dat onze feedback echt is ‘geland’ bij de ander als die onze boodschap écht heeft gehoord EN bereid is om er iets mee te doen. Mensen reageren verschillend op feedback, zowel positieve als kritische. Laatstgenoemde zal waarschijnlijk vaker een sterkere, verdedigende reactie opwekken. Feedback is pas echt geland als iemand de volgende vijf fases heeft doorlopen:
- Ontkenning – zijn we bereid om het te laten binnenkomen?
- Boosheid – gericht op de persoon die de feedback geeft of op zichzelf – deze boosheid kan ook een uiting zijn van onderdrukte angst
- Rationalisering – poging om te rechtvaardigen en weg te redeneren
- Acceptatie – de feedback écht laten binnenkomen
- Nieuwe leerpunten en gedragsverandering – de feedback is echt geland
Als het om positieve feedback gaat, worden deze vijf fases vaak in slechts een paar seconden doorlopen. Mensen met een laag zelfbeeld kunnen echter blijven hangen in de ontkenning; ze kunnen het compliment niet ‘laten binnenkomen’.
Redenen waarom feedback niet landt
- Als ons zelfbeeld niet klopt met de ontvangen erkenning, is het mogelijk dat positieve feedback nooit verder komt dan de fase van ontkenning.
- Als we de mening van de persoon die ons feedback geeft niet waarderen, zal de feedback gewoon van ons afglijden.
- Als de gegeven feedback emotioneel beladen is, blijven we vaak hangen in de fase van boosheid.
- Als de feedback niet op het goede moment of binnen de juiste context wordt gegeven, is het mogelijk dat de boodschap niet landt.
Oefening
Sommige psychologen raden voor kinderen een verhouding aan van 10 tegen 1: voor elke kritische suggestie horen 10 complimenten te staan. Wij geloven dat een dergelijke verhouding ook in een werkomgeving niet zou misstaan! Probeer het eens uit voor een week, we zijn heel benieuwd naar de ervaringen!
Auteur: onbekend
De cursus Feedback Verbetert voor Professionals wordt binnenkort weer ingepland. We bieden deze op dit moment wel aan op aanvraag (minimaal 4 personen). Neem contact met ons op voor meer informatie.
[/vc_column_text][vc_separator][vc_custom_heading text=”Gerelateerde artikelen” font_container=”tag:h4|text_align:left” use_theme_fonts=”yes”][stm_news posts_per_row=”4″][/vc_column][vc_column width=”1/4″][stm_sidebar sidebar=”1573″][/vc_column][/vc_row]