Hoe kom ik op voor mezelf?

Opkomen voor jezelf

Hoe kom ik op voor mezelf?

Iedereen heeft er wel eens mee te maken. Een familielid, collega of een goede kennis vraagt je wat en je vindt het moeilijk om te weigeren. Zelfs bij een onbekende verkoper aan de deur kan het lastig zijn om nee te zeggen.
Als je beseft dat je niet op een verzoek wilt ingaan, maar dit niet durft te zeggen, dan is dat vaak het gevolg van bepaalde gedachten en denkpatronen.

Voorbeelden van situaties waarin je ‘Nee’ zou willen zeggen:

  • Een vriend(in) belt je op om mee naar de bioscoop te gaan
  • Iemand vraagt ‘even’ jouw tijd terwijl je met een belangrijke opdracht bezig bent.
  • Een goede bekende wil iets van je lenen, terwijl je de ervaring hebt dat hij nooit iets teruggeeft.

Automatische onrealistische gedachten

Onze gedachten komen automatisch op. En vaak volgt op de ene gedachte de andere. Dat we iets denken wil echter niet zeggen dat deze gedachte ook klopt en helder is. Gedachten die dat niet zijn worden wel automatische, onrealistische gedachten genoemd. Voorbeelden van gedachten die er vaak toe leiden dat we geen nee durven zeggen, zijn bijvoorbeeld:

“Straks kwets ik haar!”
“Straks wordt hij boos!”
“Ik moet een goede reden hebben om nee te zeggen!”
“Ik mag niet van mening veranderen!”
“Zelf vind ik het ook heel vervelend als iemand op zo’n moment nee zegt!”

Doorbreek automatische onrealistische gedachten

Maak van de uitroep een vraag. Stel kritische vragen over deze situatie en formuleer realistische antwoorden:

  • ‘Wanneer kwets je iemand?’ in plaats van “Straks kwets ik ze!”
  • ‘Mag een ander niet boos worden?’ in plaats van “Straks worden ze boos!”
  • ‘Is uitleg verplicht?’ in plaats van “Ik moet goede redenen hebben om nee te zeggen!”
  • ‘Moet ik altijd dezelfde mening houden?’ in plaats van “Ik mag niet van mening veranderen!”
  • ‘Zijn vervelende situaties altijd te vermijden?’ in plaats van “Zelf vind ik het ook heel vervelend als iemand op zo’n moment nee tegen mij zegt!”

Natuurlijk zijn er situaties waarin het handiger is om op een verzoek in te gaan, of waarin je het simpelweg niet kunt maken om nee te zeggen. Denk bijvoorbeeld maar aan verplichtingen in je werk, welke je geacht wordt na te komen. En soms, als een eenvoudig ‘nee’ niet lijkt door te dringen bij de ander, kan het helpen om toch je redenen te vermelden.
Ook kan het soms helpen een aantal keren ‘nee’ te blijven zeggen, stug te blijven volhouden terwijl de ander je op allerlei manieren probeert te overtuigen.

Zelfbeeld en nee zeggen

Een reëel zelfbeeld betekent dat je weet wat je zelf wel en niet goed aankunt.
Met een reëel zelfbeeld kun je makkelijker nee zeggen tegen dingen die niet goed voor je zijn zonder je schuldig te voelen. Als je je schuldig voelt als je nee zegt dan is er vaak iets aan de hand. Dit kan betekenen dat je erg graag aardig gevonden wilt worden. Dit is een gewone sociale eigenschap. Als het echter ten koste gaat van jezelf, dan klopt er iets niet.
Een negatief zelfbeeld, te lage zelfwaardering, of onzekerheid (lage angsttolerantie) kunnen dan een rol spelen.

Antwoorden met een eerlijk ‘Nee’

Als je nee zegt, scheelt het vaak als je begrip toont voor de vraag van de ander.
Hieronder staan voorbeelden hoe je eerlijk ‘nee’ kunt zeggen, waarbij je tegelijkertijd respect hebt voor de ander. Zoek woorden die voor jou het meest natuurlijk en eerlijk zijn en koppel die aan ‘nee’.

  • Ik begrijp je vraag, maar nee, ik kan helaas niet
  • Ik begrijp het, maar nee. Heb je een ander voorstel?
  • Ik zou graag aan je verzoek willen vol doen. Maar nee, het lukt me niet.
  • Ik waardeer wat je zegt, maar nee
  • Ik hoor je; het kan zijn dat je gelijk hebt, maar nee.
  • Ik hoor je, ik geef om je, maar nee.
  • Ik kan zien dat het voor jou werkt, maar nee het is niet iets voor mij
  • Ik wil er even over nadenken, maar op dit moment niet.
  • Ik weet het nu niet, nee. Vraag het mij op een later tijdstip nog eens.
  • Dankjewel, maar nee, bedankt

Doen!

Als je merkt dat je ‘ja’ zegt terwijl je eigenlijk ‘nee’ wilt zeggen, is het belangrijk om je bewust te zijn van het denkpatroon dat dit veroorzaakt.
Er is niets tegen om een ander een plezier te doen, maar als je dit voortdurend doet op grond van onrealistische denkpatronen, dan ga je elke keer aan jezelf voorbij. Je doet dan alsof het nodig is om altijd maar vriendelijk en bereidwillig te zijn, maar in een evenwichtige relatie is dat eerder schadelijk dan noodzakelijk.

Probeer dit eens:

  • spoor de automatische denkpatronen op
  • leer de automatische denkpatronen te doorbreken
  • stel kritische vragen
  • vindt realistische antwoorden
  • doe leerzame ervaringen op (in normale omstandigheden is de realiteit nooit zo erg als jij denkt)
  • besef dat voor dit leerproces tijd nodig is!

Auteur: onbekend

Wil je een gezondere work-life-balance? Meer weten over je individuele kwaliteiten, krachten en ontwikkelpunten? En wil je hierop gecoacht worden? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op voor dit unieke traject.

Gerelateerde artikelen