Natuurlijk weet ik wat ik MOET doen!

Natuurlijk weet ik wat ik MOET doen!

Denk jij wel eens na over wat nu echt je kernactiviteiten zijn? Wat jouw werkzaamheden zijn? Wanneer ik mensen vraag wat ze zoal allemaal moeten doen, krijgt ik vaak als eerste te horen dat ze hun mail beantwoorden. Maar behoort dit tot je kernactiviteit?

Om maar even bij het voorbeeld over mailbeantwoording te blijven: uit recent onderzoek blijkt dat meer dan 50% van de mensen ’s ochtends vroeg allereerst hun mail checkt zodra ze wakker zijn geworden.

30% van de mailgebruikers opent de mailbox meer dan tien keer per dag, vaak alleen maar om even de kijken of er nog nieuwe mail bij gekomen is en niet om concreet actie te ondernemen. Kun je je voorstellen wat dat met je productiviteit doet? Je bent constant in je hoofd bezig met je mail en de acties die aan de mail verbonden is. Daarnaast heeft 28% van de mensen twee of meerdere e-mail adressen, om maar te zwijgen over allerlei andere social media kanalen die ook dagelijks gecheckt worden.

En dan moet je ook nog werken!
E-mail is handig voor overdracht van nuttige informatie, maar mag nooit leidend zijn in je werk. Voordat je een planning gaat maken die jou uiteindelijk helpt je doelen te bereiken, is het goed om te weten wat jouw echte kernactiviteiten zijn:

  • Welke werkzaamheden zorgen ervoor dat je betere resultaten levert?
  • Welke werkzaamheden zorgen voor groei van je organisatie of je eigen bedrijf?
  • Waar moet jij je op focussen?

Misschien heb je het idee dat alles wat je doet even belangrijk is en gedaan moet worden. Maar de kans is groot dat je dan voortdurend bezig bent met de dagelijkse gang van zaken. En te weinig met gerichte werkzaamheden die ervoor zorgen dat je jouw gewenste doelen behaalt. Hierdoor zullen resultaten uiteindelijk uitblijven.

Het gevolg is werkdruk, werkstress en frustratie. En waarschijnlijk voel je je aan het einde van de dag moe en onvoldaan over je gedane werk.

Doordat je niet met de juiste dingen bezig bent, loop je kansen en mogelijkheden mis, omdat je ze eenvoudigweg niet ziet. Omdat je niet ingetuned bent op de langere termijn.

Dus: overzicht creëren
De eerste stap is overzicht krijgen. Overzicht over waar je nu staat. Wat zijn je lopende werkzaamheden? Vanuit daar kun je verdergaan met een planning die voor jou werkt. Neem de komende dagen de tijd om voor jezelf na te gaan wat jouw kernactiviteiten zijn. Zet het eens eerlijk op een rij. Zet daarnaast eens op een rij waar je werkelijke werkzaamheden uit bestaan. Zo kun je eenvoudig zelf al zien wat je anders moet doen. Succes!

Oja, ter inspiratie heb ik een filmpje voor je: om stap voor stap je doelen te bereiken:  http://www.youtube.com/watch?v=8cCiqbSJ9fg

Ook zo’n verwoede mailer en last van ‘al het werk’?

Laat me via onderstaand invulveld weten hoe jouw kernactiviteiten eruit zien.

Heel veel Succes!

Bettina

Gerelateerde artikelen