Thuiswerken? 5 Tips om je effectiviteit te vergroten met SMART timemanagement

Thuiswerken? 5 Tips om je effectiviteit te vergroten met SMART timemanagement

Om ons heen merken we dat steeds meer medewerkers vanuit huis gaan werken. De meeste mensen denken dat thuiswerken gemakkelijk en ongedwongen is. Het biedt zeker ook veel voordelen ten opzichte van werken op kantoor. Je kunt je uren flexibeler indelen, hebt niet te maken met woon-werkverkeer en je bent dankzij de nieuwe technologie toch makkelijk bereikbaar voor collega’s.

Afleidingen

Thuis liggen echter ook veel stoorzenders op de loer. Het is aan jou om de juiste manier te vinden om deze afleidingen zo veel mogelijk te negeren wanneer je thuis aan het werk bent. Een goede planning, de juiste afspraken met jezelf en je privé-omgeving zijn de sleutels tot succes.

De verleiding om te genieten van de vele afleidingen kan overweldigend zijn. Geef toe: even reageren op een Facebook-bericht of snel kijken wat er op Twitter gebeurt doet iedereen toch wel even tussendoor? Voordat je het weet heb je veel van je kostbare tijd verspild met het lezen van ‘onzinnige dingen’. Door je tijd effectief te plannen zal je de afleiding beter kunnen weerstaan.

Effectief omgaan met tijd

Door effectief met je tijd om te gaan werk je productiviteitsverhogend. Zodra je tijd steekt in bedrijfsontwikkeling dan zal je daar de vruchten van plukken. Je krijgt meer werk gedaan, wat zich zeer waarschijnlijk ook zal vertalen naar meer winst.

En daarnaast kun je beter aan de vraag van je klanten voldoen, wanneer je je tijd goed indeelt. Door goed time management kun je beter inspelen op de wensen van je klanten en kun je leveren waar zij om vragen.

Je zult je waarschijnlijk wel kunnen vinden in bovenstaande standpunten, maar hoe pas je effectief timemanagement toe?

5 tips voor effectief timemanagement:

1) Maak een planning en houd je eraan

Als je een planning maakt, is het belangrijk om jezelf er aan te houden. Het is veel te gemakkelijk om te verslappen en te mislukken, omdat je nu geen baas hebt die over je schouder meekijkt.

2) Creëer een goede werkomgeving

Focus is het toverwoord voor thuiswerken. Zorg er daarom voor dat je een sfeer creëert in je werkomgeving die bevorderlijk werkt. Dit kan van alles zijn: het dragen van nette werkkleding tot het luisteren van de juiste muziek of juist complete stilte. Voldoende licht of een comfortabele stoel en bureau kan ook helpen. Wat het ook is, zorg ervoor dat je voor jezelf een werkomgeving creëert die je ‘triggert’ om te werken.

3) Probeer op verschillende tijdstippen te werken

Door te experimenteren kun je onderzoeken op welk deel van de dag je het meest productief bent. Misschien werk je het beste tegen middernacht, net na het ontbijt of in de namiddag. Door het te testen kun je kijken of je werksessies passen bij je planning. Het is nog beter als je in staat bent om de perfecte tijd te vinden die je direct in de juiste stemming brengt om te gaan werken.

4) Blijf gefocust

Het is belangrijk om gefocust te blijven ongeacht het tijdstip dat je uitkiest om te werken. Vermijd daarom het beantwoorden van je telefoon, het controleren van je e-mail of berichten op sociale media als je aan het werk bent. Je kunt die dingen later controleren op een vast ingepland tijdstip of wanneer je je werk voor die dag af hebt. Probeer ook om je hoofd leeg te houden zodat je de aandacht bij het werk kunt houden. Door het aannemen van deze paar gewoonten zul je versteld staan hoeveel je kunt bereiken wanneer je geconcentreerd te werk gaat.

5) Beloon jezelf

Jezelf belonen in een poging om een verantwoordelijkheidsgevoel te creëren kan vreemd klinken, maar deze tactiek kan goed werken als je weet hoe je hem moet gebruiken. Beloningen en stimulansen kunnen bestaan uit het kijken van je favoriete film, shoppen of jezelf trakteren op dat overheerlijke ijsje op het terras. De truc is om een aantal doelen of taken op te stellen die je moet halen, voordat je kunt genieten van een beloning.

Met bovenstaande tips is het mogelijk om op een verantwoorde manier thuis te werken. Vergeet niet dat je de enige bent die verantwoordelijk is voor je carrière en succes. Je kunt geen luie collega’s of slechte bazen de schuld geven als je geen verantwoordelijkheidsgevoel hebt en niet zelf je dagelijkse doelen bereikt.

Veel succes!

Ben je bekend met de bovenstaande tips, maar lukt het nog niet om gefocust en effectief te werken? Bekijk dan onze 1 op 1 cursus Plannen & Organiseren. 

Gerelateerde artikelen