6 tips om beter te kunnen samenwerken

Goed met elkaar samenwerken gaat over productiviteit, effectiviteit. Het gaat over het creëren van een prettige coöperatieve energieke omgeving die iedereen ervan verzekerd dat het werk gedaan wordt.

samenwerkenWanneer je effectief samenwerkt en communiceert krijg je meer gedaan in minder tijd, en zul je minder tijd kwijt zijn aan het oplossen van problemen. Loop je dan een keer vast zullen mensen bereid zijn je te helpen omdat ze weten dat je hetzelfde voor hun zou doen. Het draagt bij aan het samen goed op willen lossen van een moeilijk project of taak.
Wanneer zich echter het tegenovergestelde zich voordoet, zal de sfeer slechter zijn, voelt men zich persoonlijk meer onzeker over zijn werk, de productiviteit en het samenwerken wordt minder. Klachten intern nemen toe.

Gedragingen die de effectiviteit beïnvloeden

Julie Morgenstern beschrijft in haar boek ‘Never check e-mail in the morning’ 6 gedragingen die de persoonlijke en teameffectiviteit beïnvloeden. In feite zijn alle klachten terug te brengen op deze gedragingen;

Onbereikbaar; slecht bereikbaar, vaak afwezig. Bijvoorbeeld lastig om zaken door te spreken, uitstel van werkzaamheden, gevolg facturen te laat, resultaat; de klant is boos.

Onbetrouwbaar; niet leveren wat ze zeggen, mensen laten wachten. Bijvoorbeeld het annuleren van vergaderingen op het laatste moment.

Starheid; slecht met verandering kunnen omgaan, het lastig vinden de behoeften van anderen te zien, geen omstandigheden begrijpen.

Respectloos gedrag; beledigend zijn naar anderen toe, kleinerend, onbeschoft. Hebben geen respect voor jouw tijd en grenzen.

Vaag gedrag; onduidelijk wat iemand wil, matige communicatie. Deze mensen veranderen vaak van mening.

Oneerlijkheid; iemand die meer neemt dan dat hij/zij geeft. Deze mensen wijzen zich dingen toe tot ergernis van anderen.

Gewenste gedragingen

Het is maar zelden dat mensen bewust de genoemde gedragingen vertonen. Er zijn verschillende redenen waarom we soms te kort komen en ons zo gedragen, zonder dat we het doorhebben. In een werkomgeving met verschillende mensen kan een meningsverschil dan al snel ontstaan en wordt  samenwerken beïnvloedt.

samenwerken6 gedragingen die niet moeilijk te begrijpen zijn, maar wel terug komen in elke werkrelatie. Gedragingen die we ook verwachten van onze klanten. Genoemde gedragingen wil je dan ook het liefst zoveel mogelijk in het tegenovergestelde zin op de werkvloer. Je krijgt dan;

Bereikbaar; bereikbaar wanneer je het nodig hebt, deze mensen komen terug op zaken op redelijke termijn.

Betrouwbaar; ze zeggen wat ze doen, lukt het niet dan brengen ze je op de hoogte.

Aanpassingsvermogen; deze mensen zijn creatief, kunnen zich goed aanpassen en proberen dingen op te lossen.

Respect voor de ander; ze zijn vriendelijk, begrijpen en houden rekening met jouw tijd. Ze waarderen je om jouw vaardigheden, kennis en bijdrage.

Duidelijkheid; hij/zij weet wat hij/zij wil en kan dit duidelijk communiceren

Eerlijkheid; deze mensen kijken naar een win-win situatie

Wanneer de onderlinge verhouding in balans is, en er is ruimte voor open communicatie en bereidheid tot verandering, zal men gezamenlijk meer kunnen bereiken.

Hoe kun je meer…

Bereikbaar zijn;

– Creëer een duidelijke overleg structuur zodat je continuïteit inbouwt en je in contact blijft met je collega’s.
– Laat mensen weten hoe ze je het beste kunnen bereiken maar vooral ook wanneer wel of niet, voordat je weer op pad gaat.
– Creëer een open deur moment, waar collega’s binnen kunnen lopen voor vragen.

Betrouwbaar zijn;

– Pas op met wat je beloofd.
– Leer ‘nee’ zeggen. Meer werken is niet de oplossing.
– Laat je niet verleiden. Bijvoorbeeld om de telefoon op te pakken net voor je een vergadering in moet.

Beter aanpassingsvermogen krijgen;

– Begin met het woordje ‘maar’ in je zinnen aan te passen naar ‘en’.
– Geef in plaats van alleen te nemen.

Respectvol zijn;

– Vraag anderen of het uitkomt, voordat je begint met praten.
– Neem geen telefoon aan tijdens vergaderingen.
– Wees op tijd op afspraken en vergaderingen.
– Beperk de ‘gezellige gesprekjes’ op de werkvloer.

Duidelijker zijn;

– Wanneer je iets uitlegt, vraag eens aan de persoon om een korte samenvatting terug te geven.
– Laat iemand weten hoe je bent en communiceert.
– Blijf eerlijk.
– Ken je publiek, praat je met iemand die van de details is of iemand die genoeg heeft aan de grote lijnen? Pas je communicatie hierop aan.

Eerlijker zijn;

– Werk vanuit de gedachte win-win.
– Onthoudt dat samenwerken een gelijkwaardige uitwisseling moet zijn en je gaat voor de lange termijn relatie met je collega en/of klant. Als iets niet helder is, vraag het na.

Nog lang en gelukkig

samenwerkenOm een gezonde productieve werkrelatie te houden met collega’s en klanten moet je soms ergens boven staan en kun je terug vallen op de zes genoemde gedragingen. Ook al gaat alles goed, wanneer de verhouding met één of twee werknemers minder is zal dit je werk en productiviteit beïnvloeden. En dus ook je geluksgevoel van het samenwerken. Of het nou aan de ander of aan jou ligt, het is belangrijk of verantwoordelijkheid te nemen en te begrijpen waarom je je soms op een bepaalde manier gedraagt. Je zult een meer gewaardeerde collega zijn en meer plezier in je werk hebben.

Kijk hier voor meer informatie over SMART Organized en persoonlijke effectiviteit?

 Bron goed samenwerken: Julie morgenstern, Never check e-mail in the morning

Gerelateerde artikelen