nee zeggen

Nee zeggen met een goed alternatief

[vc_row gap=”35″ css=”.vc_custom_1491471097822{margin-right: 35px !important;}”][vc_column offset=”vc_col-lg-9 vc_col-md-9″ css=”.vc_custom_1491470911741{margin-right: 50px !important;padding-top: 20px !important;padding-right: 20px !important;padding-bottom: 20px !important;padding-left: 20px !important;background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}”][vc_single_image source=”featured_image” img_size=”full”][vc_custom_heading source=”post_title” font_container=”tag:h2|text_align:left|color:%23000000″ use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]Last van anderen

Oke, je bent net lekker bezig met dat ene verslag, je hebt gekozen om vandaag geen uitstelgedrag te laten zien maar de koe bij de horens te vatten, wanneer je ineens hoort:

‘Heb je even?’, ‘Kunnen we nu heel even bij elkaar zitten?’, ‘Kun je me even helpen?’. Daar gaat je planning! Of niet? In dit blog lees je hoe je omgaat met collega’s die je ‘storen’.

We hebben het over plotselinge verzoeken die je niet had ingepland. Het goed omgaan hiermee vergt wat moeite en is soms heel lastig. Een echte uitdaging. Wanneer je namelijk met anderen werkt, wil je hen niet teleurstellen, maar juist helpen. Maar wanneer je je voortdurend laat verleiden om in te gaan op de verstoringen zal je eigen werk eronder leiden.

Duidelijk communiceren
Om je planning te laten slagen moet je dus anders omgaan met dergelijke onderbrekingen. Hoe? Door helder aan te geven wat jij wilt.

Misschien vindt je het heel lastig om tegen die ene collega te zeggen dat het nu niet uitkomt.. Maar wanneer je niet de regie neemt over je eigen werk en tijd, zul je nooit een verandering teweeg gaan brengen. En zo blijf je last houden van alles wat je van je werk afhoudt.

Naast duidelijk communiceren geeft ik je nog een aantal tips om om te gaan met onderbrekingen:

  • Houd voor jezelf bij hoe vaak je gestoord wordt en neem dit mee in een overleg met je team.
  • Op de vraag “Heb je vijf minuten?”, antwoord dan: ‘Ook wel 10, maar daarna moet ik echt verder’, of ‘Is het goed als we even later een moment plannen?’ Check dan wel eerst je agenda.
  • Wanneer je met meerdere collega’s op een kamer werkt, is het verstandig afspraken met elkaar te maken. Je kunt namelijk niet alle verstoringen voorkomen. Maar je kunt wel afspraken maken over bijvoorbeeld:
  • Mensen die zomaar binnen komen vallen;
  • Het aannemen van elkaars telefoontjes;
  • Elkaar niet storen wanneer een van jullie geconcentreerd bezig is.

Je kunt niet succesvol zijn in je werk of op welk gebied dan ook wanneer je geen duidelijke grenzen voor jezelf stelt. Zo voorkom je dat anderen je dingen laten doen die je eigenlijk niet wilt doen. En op deze manier kun jij het beste uit jezelf halen!

Je zult merken dat mensen je grenzen na een aantal keren respecteren. De kunst is om de grens dan nog verder te verleggen zodat je steeds meer eigen ruimte ‘pakt’.

Hoe stel jij je grenzen?

Heb jij een goede tip hoe het jou lukt om tijd ‘over’ te houden?

Heel veel succes!

Bettina[/vc_column_text][stm_post_bottom][vc_separator][vc_custom_heading text=”Gerelateerde artikelen” font_container=”tag:h4|text_align:left” use_theme_fonts=”yes”][stm_news posts_per_row=”4″][/vc_column][vc_column width=”1/4″ offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][stm_sidebar sidebar=”1573″][/vc_column][/vc_row]

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email